עיבוד: נעמי גלאור , עורכת תוכן , פרויקט הגורם האנושי , ישראל
על סמך תוצאות ניסוי שנערך באחרונה באוניברסיטת ייל, פסיכולוגים קבעו שאפשר לשנות את דעתו של נבחן על אדם זר בעזרת ספל קפה. תלמידי קולג' שהשתתפו בסקר לא ידעו ש"מתמרנים" אותם, אבל כשהם היו בדרכם למעבדת הניסוי, הם נתקלו באדם שהחזיק בידיו ספרים, ניירות וספל קפה חם או קר, שאותו הוא ביקש מהם להחזיק עבורו.
זה היה בעצם הכל. הסטודנטים שהחזיקו בקפה הקר סיווגו לאחר מכן את מי שנתקל בהם וביקש מהם עזרה כאדם קר יותר, חברותי פחות ואנוכי יותר, זאת בניגוד להערכות חבריהם שהתבקשו לאחוז בספל הקפה החם. בעיניהם, העובד היה אדם חם וחברותי.
המאמר סוקר ממצאים מסוג זה, שנחשפו בכמה וכמה ניסויים בשנים האחרונות. כמו מחקר שגילה, שאנשים מנקים בקפדנות רבה יותר כאשר באוויר מורגש ריח של נוזל ניקוי, הופכים תחרותיים יותר כאשר נראה בסביבה תיק מנהלים, או משתפים פעולה ברמה גבוהה יותר כשמול עיניהם היו מונחות מלים כ"מהימן" או "סיוע", זאת מבלי שיהיו מודעים לשינוי, או למה שגרם לו.
המחקרים חשפו "מוח תת-מודע" פעיל, תכליתי ועצמאי יותר מאשר היה ידוע עד כה. הם מצאו שקיימת מערכת הדרכה התנהגותית תת-מודעת שאליה אנחנו מעבירים מידע לאורך היום בהקשר להמשך פעולותינו, ושהמוח שוקל אותו, ולעתים קרובות פועל לפיו, עוד לפני שהמודעות מתעוררת.
לכתבה המפורטת בעיתון הארץ, מיום 5 באוגוסט, 2007