הבזקים
פתרון בעיות  מורכבות במהלך הלמידה דורש ניצול מרבי של הזיכרון הפעיל והוא שונה מבחינה קוגניטיבית מתהליכי למידה רגילים . כל  תהליכי  הלמידה בכיתה  עוברים  דרך הזיכרון הפעיל של התלמיד בכיתה שהוא  מוגבל לעיבוד בו-זמני של 3-4 פריטי מידע ללא חזרה על החומר.  לכן כל המידע שנקלט  במוחו  של התלמיד נעלם תוך  20 שניות אלא אם כן נעשית פעולת חזרה.
ורית Cognitive Load Theory והשלכותיה על הלמידה

תיאורית Cognitive Load Theory והשלכותיה על הלמידה

גורם מפרסם: מערכת הגורם האנושי
מחבר: J. Sweller
תאריך: 18.04.2007

 

 פרופסור ג'ון סוולר ,  פרופסור לפסיכולוגיה וחינוך באוסטרליה  הנחשב כאחד ממגבשי תפיסת  תיאורית העומס הקוגניטיבית (Cognitive Load Theory ) סבור כי במרבית המקרים ההוראה של המורים אינה לוקחת בחשבון  את הדרך בה אנו חושבים ומעבדים מידע ולכן היא נכשלת.  התיאוריה של Cognitive Load Theory מתייחסת לזיכרון פעיל של הלומד במהלך הלמידה. פעולת העיבוד של המוח במהלך שלבי הזיכרון הפעיל מאפשרת פעולות עיבוד  חיוניות  למטלות קוגניטיביות מורכבות כגון למידה , הבנה וחשיבה סיבתית. פתרון בעיות  מורכבות במהלך הלמידה דורש ניצול מרבי של הזיכרון הפעיל והוא שונה מבחינה קוגניטיבית מתהליכי למידה רגילים . כל  תהליכי  הלמידה בכיתה  עוברים  דרך הזיכרון הפעיל של התלמיד בכיתה שהוא  מוגבל לעיבוד בו-זמני של 3-4 פריטי מידע ללא חזרה על החומר.  לכן כל המידע שנקלט  במוחו  של התלמיד נעלם תוך  20 שניות אלא אם כן נעשית פעולת חזרה. הבעיה היא שהמורים אינם מכירים בכך שיש מגבלות לזיכרון הפעיל של התלמיד וממשיכים לחשוף אותו למידע חדש כל הזמן ללא פעולות חזרה ועיבוד מחדש.  מגבלות אלו קיימות רק לגבי מידע חדש . לעומת זאת , מידע שכבר נקלט עובר לזיכרון ארוך הטווח של התלמיד וניתן בשלב הבא להחזיר  לזיכרון הפעיל של התלמיד כמות הרבה יותר גדולה של פריטי מידע .

 המשמעות היא שהתלמיד הנחשף בכיתה לחומר חדש אינו יכול להבינו מייד אלא אם כן הוא נרשם על ידו עם הערות נוספות . לעומת זאת , אפשר לתת לתלמיד  מטלות לפתרון בעיות מורכבות בבית לאחר שנחשף בכיתה , כלומר אין טעם לתת לתלמיד התנסות מיידית בכיתה , אלא לאחר שהמידע נקלט אצלו בזיכרון ארוך הטווח.  עוד ממצא מעניין נוגע ספציפית להפעלה של מצגות  POWERPOINT   בכיתה. מסתבר כי על פי תיאורית Cognitive Load Theory ערכם של מצגות אלו אינו רב מבחינת הלומד . קשה ללומדים לחלק  בו-זמנית את הקשב של הזיכרון הפעיל שלהם בין המצגת המוצגת בכיתה וההרצאה המילולית של המורה/מרצה. מצגת יכולה להיות טובה למרצה מבחינת ארגון החומר , אך  ללומד אין היא מביאה תועלת מבחינת פעולות העיבוד הקוגניטיביות המיידיות של התלמיד.  עדיף , אולי להציג חומר חדש בכיתה ללא מצגת  ולבקש מהתלמיד לחזור בבית על החומר בעזרת המצגת.  

  מקור :  Help! My brain is overloaded!

 Cognitive Load Theory - J. Sweller

Research points the finger at PowerPoint

 ראה גם : מאמרו של פרופסור שלמה קניאל , "העברה בלמידה:תקוות חדשות" , מגמות, דצמבר 2001 .

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות.
הרשמה ללקט
דוא"ל
* להסרה
במבט לאחור
רשימת קטגוריות מלאה
אנשים וארגונים
עבודה ועובדים
אנשים פשוטים
אפשר גם אחרת
יוצאי הדופן והמיוחדים
אנשים , מחשבים ואינטרנט
קיבוצים ואנשי ההתיישבות
החברה החרדית
עולים חדשים ועולים ותיקים
עובדים זרים
תרמילאים ומטיילים
קשישים
אנשים והקונפליקט הישראלי-ערבי
בני נוער וצעירים
אנשים והמצב הכלכלי
סיפורי התמודדות
גמלאים
מגזר ערבי
מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
מחקרים ועיונים ברפואה וביו-רפואה
רפואה משלימה
רפואה אלטרנטיבית
הבריאות שלך
מחקרים ועיונים בסוציולוגיה ובאנתרופולגיה
מחקרים ועיונים בחינוך
מחקרים ועיונים בספרות
מחקרים ועיונים בהיסטוריה
מחקרים ועיונים בדמוגרפיה
מחקרים ועיונים בביולוגיה ובמדעי החיים
אנשים בעת העתיקה
ילדים , אמהות, הורים ומשפחה
יזמים, אנשי עסקים ואנשי היי-טק
ביוגרפיות, זכרונות ותולדות חיים
שכול
ניצולי שואה
סרטי תעודה
ספרים חדשים
מדעים ואנשים
אנשים , מזון ותזונה
אנשים, טבע וסביבה
אנשים במרחב הניהול
הרהורים ומחשבות
שיטות אימון
מחקרים ועיונים בקרימונולוגיה
סקירות מחלקת איסוף בפורטל הגורם האנושי
הנצפים ביותר
אודות  |   צרו קשר  |   שלחו קישור  |   RSS  |   אתר צמתי מידע
נבנה ע"י אפוק