כמה דברים מרתקים שלמדנו מהמאמר של הפסיכולוגית יעל סיוון, תיאוריית ההתקשרות לדוגמא. .תיאוריית ההתקשרות הינה במידה רבה תיאוריה אבולוציונית, כלומר כזאת שמסבירה היבטים בהתפתחות האנושית במושגים של הישרדות. לפי בולבי, לבני אדם נטייה מולדת ליצירת התקשרות, משום שבלעדיה לא היינו יכולים להמשיך להתקיים, והתפקיד המרכזי של "מערכת ההתקשרות" הוא להבטיח הגנה לפעוטות מפני סכנה. מכך נגזר שלנוכח המציאות המזמנת איומים ללא הרף, אחת ה"מטרות" העיקריות של התינוק היא לשמור על קרבה לדמות המטפלת, כדי שזאת תוכן להגן עליו.
פחד אף הוא הינו רגש בעל חשיבות רבה מבחינה אבולוציונית, שתפקידו לאותת על קיום סכנה בסביבה.
ג'ון בולבי- אבי תורת ההתקשרות, שהודר על ידי פרויד והקהילה הפסיכואנליטית של זמנו, וזאת משום שייחס חשיבות רבה להשפעות של המציאות הממשית על התפתחותו הנפשית של התינוק. בולבי, המודר (אפילו למעמד של "בן מורד" כמו יונג הוא לא זכה, חשבתי לעצמי), מצא "בית חם" בדיסציפלינה של הפסיכולוגיה ההתפתחותית
מאת יעל סיון
סקירת הרצאתה של פרופ' אריאטה סלייד (אוני' CUNY, ניו יורק): "מנטאליזציה של פחד: טרנספורמציה ואינטגרציה", שהתקיימה ביפו ב-10.5.2012, בארגון בית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה ובית הספר למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב-יפו
ראה גם :
תיאוריית ההתקשרות של בולבי (Bowlby, 1973, 1980, 1982 [1969]) נהפכה למסגרת תיאורטית חשובה להבנת התפקוד הפסיכולוגי בבגרות. התיאוריה והמחקר התמקדו בעיקר בסגנון של היחיד ובדרך שבה הוא מתייחס ל"אחרים משמעותיים" ("סגנון התקשרות"), כמו גם לאמונותיו של היחיד ביחס לעצמי שלו וביחס לעולם ("דגמי עבודה פנימיים"). עיקר המאמץ המחקרי הושקע בתחילה בבחינת הביטויים של דפוסי ההתקשרות בהתנהגות בין-אישית ובבדיקת איכותם של יחסים קרובים. בהמשך, עם התקדמות התיאוריה והמחקר, עבר המיקוד המחקרי להגדרת הביטויים של דפוסי ההתקשרות בתהליך הוויסות הרגשי. חוברת זו מתייחסת לנושאים אלה ומציגה ראייה עקבית וכוללנית של התיאוריה, מדדים, שיטות מחקר וראיות אמפיריות.
כבר מראשיתה הייתה תיאוריית ההתקשרות בין-תחומית, חצתה גבולות והשאילה מושגים מתחומי האתולוגיה, הביולוגיה האבולוציונית, הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, הפסיכולוגיה ההתפתחותית והפסיכואנליזה. התיאוריה נוצרה על ידי בולבי, פסיכואנליטיקאי בריטי, יחד עם שותפתו האמריקאית מרי איינסוורת (Ainsworth). בולבי ואיינסוורת ניחנו ביכולת חשיבה אנליטית מרשימה וכן ביכולת כתיבה בהירה. בולבי נודע ברוחב אופקיו ובפתיחותו, ולאיינסוורת היו יכולות התבוננות וצפייה מרשימות וכן יצירתיות מתודולוגית. יחדיו הם הניחו יסודות מוצקים לתיאוריית ההתקשרות, אשר נבחנה ונחקרה באלפי מאמרים.
בטרילוגיה הקלסית שלו התקשרות ואובדן (Attachment and Loss) העלה בולבי (Bowlby, 1973, 1980, 1982 [1969]) את השאלה: מדוע לקשר הרגשי הראשון עם המטפל העיקרי (בדרך כלל שני ההורים, אך לעיתים גם הסבים, אחים בוגרים או מטפלים) בעת הינקות והילדוּת יש השפעה כה משמעותית על התפתחות האישיות? בהביאו בחשבון מגוון של מקורות מקשת רחבה של תחומים, הסיק בולבי כי תחושת הביטחון הבסיסית של הפרט, ההערכה העצמית שלו והרווחה הנפשית שלו מושתתות על איכותן של מערכות היחסים החברתיות עם הדמויות המטפלות. מעבר לכך, כאשר לילד אין מערכת יחסים המשרה ביטחון ואמון בדמות המטפלת, מהלך ההתפתחות של האישיות מופרע בדרך המובילה להפרעות רגשיות, הנעות מחרדה ודיכאון עד להפרעות אישיות קשות יותר.
למאמר המלא