אגרון
|
 |
שלושים שנה פעל ד"ר חן למפרט כאיש חינוך וכמדריך חבורות רחוב והקדיש את עצמו לעבודה "בביוב של החברה הישראלית". כשהבין שהמציאות חזקה ממנו, התחיל לשתות ומשפחתו התפרקה. היום הוא טוען שהמורים בישראל צריכים קודם כל להיות בייביסיטר טוב. שיעור ראשון: ללמוד לשתוק רבע שעה עם ילד. ביקורת פדגוגית וחברתית כלפי מערכת החינוך שמנציחה בינוניות ללא כל צמיחה אישית של התלמידים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
פרופסור ג'ון סוולר , פרופסור לפסיכולוגיה וחינוך באוסטרליה הנחשב כאחד ממגבשי תפיסת תיאורית העומס הקוגניטיבית (Cognitive Load Theory ) סבור כי במרבית המקרים ההוראה של המורים אינה לוקחת בחשבון את הדרך בה אנו חושבים ומעבדים מידע ולכן היא נכשלת. כל תהליכי הלמידה בכיתה עוברים דרך הזיכרון הפעיל של התלמיד בכיתה שהוא מוגבל לעיבוד בו-זמני של 3-4 פריטי מידע ללא חזרה על החומר.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
במאמר מתאר ד"ר גוטרמן מקרה של יובל, תלמיד הלומד אנגלית בביה"ס יסודי ומתמודד עם מצב עקה פתאומי כתוצאה מדרישה שהפנתה המורה לאנגלית ליובל לעיני כל הכיתה. מה שקרה במוחו של יובל, ייצור עודף של קורטיזול, מפריע לפעולתם של הנוירוטרנסמיטורים במוח. לפיכך, אפילו עם זיכרון כלשהו קוּבַע כיאות בעבר, למעשה הגישה אליו נחסמה. הדבר דומה לרשת תקשורת או רשת חשמל הקורסת בסערה.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
תרבות הבית-ספרית אינה בוחנת כדי שילמדו, אלא מלמדת כדי שאפשר יהיה לבחון. במהות העניין, בית-הספר בעיקר מחלק את הילדים לאזורים, מסמן ומתייג אותם. תכני הלמידה הם רק חומר גלם וזירה מתאימה לתהליך הסימון. טיבם של מבחני בית-ספר כמבחנים המבקשים לתת מידה לאדם כמו שנותנים מידת משקל לחפץ פיסיקלי. הם מבקשים למקם את הילד ביחס לילדים אחרים, לספר לו כמה רחוק הוא מן הטובים יותר.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
רמת הציפיות שנוצרת אצל תלמידים משפיעה על עתידם יותר מאשר הישגים חינוכיים בביה"ס. ציפיות שליליות הניטעות בלבו של הילד פוגעות בסיכויי ההתפתחות שלו בעתיד אך גם בהווה טוענת פרופסור Rhona S. Weinstein מומחית לפסיכולוגיה חינוכית באוניברסיטת ייל בארה"ב. הממצאים של פרופסור ויינשטיין התפרסמו בספרה החשוב:REACHING HIGHER: The Power of Expectations in Schooling.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
מה משפיע על הצלחה בלימודים אצל תלמידי חטיבות ביניים ותיכון, תכונות אישיות או רמת ה-IQ של התלמידים ? כדי לענות על שאלה זו חקרו הפסיכולוגים האמריקאיים Duckworth and Seligman מחקר במשך שנתיים בחטיבות ביניים בארה"ב. הממצאים שלהם מלמדים כי באופן משמעותי למשמעת עצמית יש השפעה הרבה יותר גדולה על הישגים בלימודים מאשר רמת ה-IQ של הילד.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
|
 |
 |
במבט לאחור |
|
 |
|