מקור וקרדיט: חדש על המדף, האוניברסיטה הפתוחה ( הספריה ) ואתר YNET
קיינס מגיע כאן להישג נדיר של טיפול ידעני בתקופה ובאורחותיה כמו גם באיש ובדמותו, והוא נמנע כל הזמן מנסיון להפוך את סב-סבו לרומנטיקן מיוסר. כשאנני מתה, דרווין איש-המדע ידע כי טבעם האמיתי של החיים נגלה לעינינו רק כאשר אנו יכולים להבין שהמוות נטוע בתוכם כל העת, ואי אפשר להתכחש לו אם באמת רוצים להבין. אבל יש בכתבי דרווין כמה וכמה קטעים שבהם הלב האנושי, שידע כבר מוות ועוד מוות של ילד, הלב המפרפר והמתגעגע הזה נגלה גם הוא , ובצד הפליאה המתמדת מעושר-הגוונים של העולם הטבעי מתגלה בכתיבה גם ייאוש אנושי פשוט, ייאוש שכנראה אין לו מזור כשאדם מבין שהוא בן-תמותה מקרי לחלוטין בפסיפס ענק ומרהיב.
אנני היתה בתם הבכורה של צ'רלס ואמה דרווין. כאשר חלתה, ישב דרווין ליד מיטתה ימים ולילות, אך לא יכול היה להצילה. מותה הטראגי בגיל עשר שבר את לב הוריה.
רנדל קיינס, נכד נכדו של דרווין, גילה את הקופסה של אנני ומצא בה כתבי יד, מחברות ומזכרות אישיות של ילדה יוצאת דופן. באמצעות חומרים לא מוכרים אלו, וכן מכתבים, יומנים וקטעי ספרות ושירה מהתקופה הוויקטוריאנית, חושף קיינס את סיפור חייו של דרווין מזווית חדשה, הקושרת בין רעיונותיו המהפכניים על אודות המין האנושי לבין התחבטויותיו האישיות, הדתיות והפילוסופיות.
הקופסה של אנני הוא דיוקן מלא חיים שבו חוברים יחד מדע ואנושיות, סיפור משפחתי נוגע ללב וסיפורה של תקופה סוערת. זהו ספר מרתק הנקרא בנשימה אחת.
סקירה מרתקת של אריאנה מלמד באתר YNET