הבזקים
אל תהיו משעמממים

אל תהיו משעממים

גורם מפרסם: כתב העת אלכסון
מחבר: רוברט טוויגר,
מקור: Aeon
תאריך: 01.02.2014

 התחושה שלנו, לפיה קל יותר ללמוד בגיל צעיר, אינה שגויה לגמרי, ובכל אופן יש לה בסיס נוירולוגי אמיתי. עם זאת, ההנחה הפסימית שהלמידה פשוט "נעצרת" כשעוזבים את בית הספר או האוניברסיטה, או כשמגיעים לגיל 30, סותרת את הראיות.

גם אנשים בני 90 שחוקרים תחומי עניין חדשים שכוללים למידה, משמרים את יכולתם ללמוד. אבל אם נפסיק לאמץ את ה-nucleus basalis, הוא יתחיל להתייבש. אצל קשישים מסוימים התגלה כי אין בו אצטילכולין בכלל - הוא היה "מכובה" במשך זמן רב כל כך עד שהוא הפסיק לתפקד כליל. במקרים קיצוניים זה נחשב לאחד הגורמים לאלצהיימר וסוגים אחרים של שיטיון - מחלות המטופלות, בתחילה ביעילות, על-ידי העלאה מלאכותית של רמות האצטילכולין. אבל נראה שעצם ההתנסות בדברים חדשים מניבה תועלות בריאותיות גם לאנשים שלא סובלים מאלצהיימר. אחרי תקופות קצרות בלבד של התנסות, היכולת ליצור קשרים עצבים חדשים מתפתחת. ולא מדובר רק על פאזלים ותשבצים; צריך לנסות באמת ללמוד משהו חדש.

מונופתיה, או התמחות יתר, גורמת לנו בסופו של דבר להתבצר ולהגן על מה שכבר למדנו, במקום לייצר קשרים עצביים חדשים. כשפרץ הלמידה הראשוני מסתיים, נותר מומחה שמגן כמו חיה על הטריטוריה שלו. אפשר לראות זאת כזירה אקדמית, שבה מרצים עתיקים נאבקים זה בזה כדי לגרש פולשים מהחלקות שכבשו בזיעת אפיהם. דוגמה לזה היא הוויכוחים המרים על חדירת המדעים המדויקים למדעי הרוח. אבל איש האשכולות, יהיה "מעמדו" החברתי אשר יהיה, אינו נאלץ להגן על טריטוריה. זהותו וערכו נובעים משליטתו בתחומים רבים.

אפשר ללמוד מזה לא מעט. הרעיון הוותיק מימי הרנסנס, לפיו יש לרכוש מיומנויות פיזיות לצד מיומנויות אינטלקטואליות, נראה רלוונטי מאוד לשיפור יכולת הלמידה הכללית שלנו. הביטחון שלנו ביכולתנו ללמוד הוא הדבר שסולל את הדרך לריבוי עיסוקים. אני חושב שכדאי ליצור תחום לימוד חדש שיאזן את הנטייה המונופתית של העולם המודרני. נקרא לו "מדעי האשכולות." כדי שתחום זה יהיה שלם עליו לכלול היבטים פיזיים, אמנותיים ומדעיים. העניין הוא לא רק שתרגול מיומנויות פיזיות משפר את יכולת הלמידה באופן כללי. אם אנחנו מדירים את הצד הפיזי של הקיום וקובעים שלמידה נעשית רק בעזרת ספרים, אנחנו מפספסים חלק גדול ממה שעושה אותנו אנושיים. זכרו, פיינמן היה זקוק ליכולת פיזית כדי לסובב צלחת על האצבע וכך להגיע לרעיון חדש.

מדעי האשכולות יתמקדו בשיטות ללימוד מהיר שמאפשרות התמחות בכמה תחומים. ייתכן שכדאי לפתח גם שיטות לימוד ניתנות להעברה. חלק גדול מזה יתמקד, באופן טבעי, ביצירתיות - הצלבה בין דברים שלכאורה אינם קשורים זה לזה לשם יצירת דבר חדש. אבל מדעי האשכולות לא יהיו סתם עוד שם לחדשנות. אני מאמין שהם יעזרו לנו לשפר את כושר השיפוט שלנו בכל התחומים.

קישור למאמר המלא בכתב העת אלכסון

קישור

 

 

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות.
הרשמה ללקט
דוא"ל
* להסרה
במבט לאחור
רשימת קטגוריות מלאה
אנשים וארגונים
עבודה ועובדים
אנשים פשוטים
אפשר גם אחרת
יוצאי הדופן והמיוחדים
אנשים , מחשבים ואינטרנט
קיבוצים ואנשי ההתיישבות
החברה החרדית
עולים חדשים ועולים ותיקים
עובדים זרים
תרמילאים ומטיילים
קשישים
אנשים והקונפליקט הישראלי-ערבי
בני נוער וצעירים
אנשים והמצב הכלכלי
סיפורי התמודדות
גמלאים
מגזר ערבי
מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
מחקרים ועיונים ברפואה וביו-רפואה
רפואה משלימה
רפואה אלטרנטיבית
הבריאות שלך
מחקרים ועיונים בסוציולוגיה ובאנתרופולגיה
מחקרים ועיונים בחינוך
מחקרים ועיונים בספרות
מחקרים ועיונים בהיסטוריה
מחקרים ועיונים בדמוגרפיה
מחקרים ועיונים בביולוגיה ובמדעי החיים
אנשים בעת העתיקה
ילדים , אמהות, הורים ומשפחה
יזמים, אנשי עסקים ואנשי היי-טק
ביוגרפיות, זכרונות ותולדות חיים
שכול
ניצולי שואה
סרטי תעודה
ספרים חדשים
מדעים ואנשים
אנשים , מזון ותזונה
אנשים, טבע וסביבה
אנשים במרחב הניהול
הרהורים ומחשבות
שיטות אימון
מחקרים ועיונים בקרימונולוגיה
סקירות מחלקת איסוף בפורטל הגורם האנושי

אודות  |   צרו קשר  |   שלחו קישור  |   RSS  |   אתר צמתי מידע
נבנה ע"י אפוק