עבודה אקדמאית הסוקרת את תוכנות המסרים המיידיים כגון ICQ, Yahoo messenger, MSN m Messenger אשר לוקחות חלק נרחב בחוויות החיים הוירטואליים. העבודה מתמקדת בתופעת השימוש בתוכנות אלו בקרב בני נוער ומנסה להבין את סיבת השימוש האינטנסיבי בהם מן הרבדים הפסיכולוגיים, נבחנים ההיבטים החיובים של השימוש בתוכנות המסרים מול ההיבטים השליליים, עוד נבחנים אופי השיח התקשורתי בתוכנות אלו, ויש התייחסות למענה שנותן מדיום זה לצרכים בתחום החִיברות (סוציאליזציה) בכלל והאינטראקציות התקשורתיות בפרט.
במהלך עבודה זו הוצגו חסרונות רבים הנובעים מהשימוש באמצעי תקשורת אלה. חסרונות אלה כוללים תופעות כגון התמכרות, הצקות ואלימות מילולית, פגיעה בכושר הביטוי, פגיעה בכישורים החברתיים, וחשיפה לתכנים שאינם מתאימים לגילאים אלה כגון פורנוגרפיה. ראינו כי ניתן להימנע מסכנות רבות באמצעות שימוש מושכל ונבון של בני הנוער באמצעים אלה.
בצד החסרונות קיימים גם יתרונות רבים, כגון עלייה בפעילות החברתית, הזדמנות להרחיב את חוג החברים, ולהיחשף למגוון תרבויות וסוגי אנשים, תמיכה נפשית ורגשית. אמצעי תקשורת אלה אף משמשים במה לבני נוער החשים חרדה חברתית או ביישנות, משמשים להפצת מסרים חיוביים ואף מהווים חלק חשוב ממערכות למידה מרחוק.
ישנם חוקרים הטוענים שלא רק שאמצעי תקשורת אלה אינם פוגעים בכושר הביטוי אלא המיומנויות הנרכשות בסוג זה של תקשורת תורמים ללימוד כתיבה פורמאלית תקינה.
מעבודה זו ניתן להסיק כי הסכנות והבעיות רבות מן היתרונות ורק שימוש מושכל ונבון יוביל להפקת היתרונות. להורים ולמחנכים תפקיד חשוב בהכוונת בני הנוער בכדי שאכן יופקו היתרונות וימנעו הסכנות. למרות השליטה של בני הנוער הדיגיטאליים באמצעים הטכנולוגיים החדישים ביותר, מבחינה רגשית הם עדיין ילדים הזקוקים להכוונה ולתמיכה של הוריהם. לכן חשוב ביותר להקפיד על השימוש הנבון והמושכל ולהביא לידיעת בני הנוער את כל היתרונות והחסרונות הכרוכים בשימוש ב-IM ובצ'אט.
מקור וקרדיט : ספריית המאמרים של ישראל