אגרון
|
|
הוויכוח על ההבדלים בין המינים מתפצל בין שתי אסכולות עיקריות: האחת מדברת על "מוח נשי" מול "מוח גברי"; והשנייה חורצת שאין דבר כזה. במשך שנים מספרים לנו חוקרים על הבדלים בין המוח הגברי למוח הנשי. פרופ' דפנה יואל, ראש המגמה הפסיכוביולוגית באוניברסיטת תל אביב, מתעקשת שהמין הוא רק אחד מגורמים רבים שמשפיעים על המוח ושהחלוקה ל"מאדים" ו"נגה" היא פופוליסטית.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בביולוגיה ובמדעי החיים
|
|
התחושה שלנו, לפיה קל יותר ללמוד בגיל צעיר, אינה שגויה לגמרי, ובכל אופן יש לה בסיס נוירולוגי אמיתי. עם זאת, ההנחה הפסימית שהלמידה פשוט "נעצרת" כשעוזבים את בית הספר או האוניברסיטה, או כשמגיעים לגיל 30, סותרת את הראיות. גם אנשים בני 90 שחוקרים תחומי עניין חדשים שכוללים למידה, משמרים את יכולתם ללמוד. אבל אם נפסיק לאמץ את ה-nucleus basalis, הוא יתחיל להתייבש.
המשך... |
> הרהורים ומחשבות
|
|
הספר "המוח הגמיש" של נורמן דוידג' עוסק בתגלית המהפכנית שמוח האדם יכול לשנות את עצמו ומביא את סיפורם של המדענים, הרופאים והחולים שחוללו יחד את המהפכה המדהימה הזאת. במשך 400 שנה הייתה משימה כזאת בלתי אפשרית, כותב בספר הפסיכיאטר מאוניברסיטאות קולומביה וטורונטו, משום שבזרם המרכזי ברפואה ובמדע שלטה הדעה שהאנטומיה של המוח קבועה מראש ובלתי משתנה.
המשך... |
> מחקרים ועיונים ברפואה וביו-רפואה
|
|
פריצת דרך משמעותית קונספטואלית שהתרחשה בשנים האחרונות בחקר המוח, היא ההבנה שכל ההתנהגות שלנו, על שלל גווניה, מושתתת על תהליכי למידה ויצירת זיכרונות, שמנגנוניהם ועקרונות פעולתם דומים.בדרך כלל ההתייחסות ללימוד וזיכרון קשורה ללמידה התלויה בשפה, "למידה דקלרטיבית", שיוצרת זיכרון של אירועים ביוגרפיים או זיכרון של ידע נלמד שאפשר לשלוף אתו באמצעות השפה (מה קרה לי במסיבת סיום התיכון)?
המשך... |
> מחקרים ועיונים בביולוגיה ובמדעי החיים
|
|
במסגרת מחקר שערכה הדוקטורנטית יפעת לוי, בהנחיית פרופ' אלי וקיל מהמחלקה לפסיכולוגיה ומהמרכז הבין תחומי לחקר המוח באוניברסיטת בר אילן, וד"ר אורי רסובסקי, היא מצאה שאם אדם נפגע ועובר חבלה מוחית כתוצאה מתאונה או מכה, תהליך ההזדקנות שעובר מוחו מואץ. בעשור האחרון בחרו חוקרים להתמקד יותר ויותר בתחום הזקנה ובהתפתחות האלצהיימר במחקריהם.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בביולוגיה ובמדעי החיים
|
|
מגנזיום הוא מינרל חיוני שלעיתים קרובות חסר בתזונה המודרנית. לאבותינו הייתה אספקה בשפע ממנו דרך אכילה של איברים פנימיים, מאכלי ים ושתיית מים מינרלים טבעיים. ההמלצה הרשמית לצריכה יומית היא 320 עד 420 מ"ג והצריכה בפועל בארה"ב היא 250 מ"ג. מגנזיום מעורב בעשרות פעילויות חיוניות של התאים כולל תאי המוח בהם מתרכזת הסקירה נמועילה של מיקי בן דור.
המשך... |
> הבריאות שלך
|
|
חוקרי המוח האמריקאים, רוברט זאטורה וואלורי סלימפור שואלים מדוע נוצרת התשוקה האנושית למוסיקה ? הלוא אי אפשר לאכול מוסיקה או לשתות אותה, היא לא מגינה עלינו מפני הקור והגשם - ובכל זאת, הם מאבחנים בדרכם הכה־אמריקאית, אנחנו מוציאים סכומים ניכרים של כסף כדי "לצרוך" אותה. לאור ממצאי "נייצ'ר" הם מוסיפים: "אפילו בתקופה הפליאוליטית אנשים הקדישו זמן ומאמץ רב כדי ליצור מוסיקה".
המשך... |
> מחקרים ועיונים בביולוגיה ובמדעי החיים
|
|
|
|
|
במבט לאחור |
|
|
|