גם כדאי שלא תרבו במחמאות ואל תעשו עבורו משימות שהוא יכול לבצע לבדו. בספר חדש פורסת ד"ר מדלין לוין, פסיכולוגית ילדים בעלת שם עולמי, שלל עצות להורים כיצד לגדל ילד מוצלח ומאושר, ומצביעה על הגבול בין הורה מתערב להורה מעורב מדי
נטעלי גבירץ
ד"ר לוין, ראש המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת סטנפורד מביאה בספרה החדש עצות להורים בעקבות מחקרים שונים שערכה, והמסקנה העליונה המרחפת מעל היא ש"ההורה האופטימלי הוא מעורב ומגיב אל ילדו, מעמיד לו רף ציפיות גבוה, אך מכבד את האוטונומיה שלו ולא חודר אליה".
על פי תוצאות מחקריה השונים של ד"ר לוין, הורים המעניקים לילדיהם הרבה אחריות ותומכים בהם בעצמאותם יגדלו ילדים מצטיינים אקדמית, חזקים פסיכולוגית וגם כלכלית. כדי להפוך להורה כזה יש למצוא את הנקודה המדוייקת בה נשארים מעורבים בחיי הילד מבלי לעשות עבורו משימות שהוא יכול לבצע לבדו. ההורים שיקבלו את התוצאות ההפוכות הם משני צידי המפה: גם ה'טייגר מאמז' למיניהן, השולטות בכל הפרטים הקטנים בחיי ילדיהן בקשיחות עצומה, וגם ההורים המרחפים, הלא מעורבים ואלה שנותנים לילד לעשות מה שהוא רוצה.
הורים המעניקים לילדיהם סמכות, הורים סומכים אני מכנה אותם, מייצרים רמות מוטיבציה גבוהות בילדים", מספרת ד"ר לוין, ומצטטת את מחקרה של שותפתה ד"ר קרול דואק, פסיכולוגית התפתחותית בעלת שם עולמי, בו התבקשו ילדים להרכיב פאזל פשוט. "במחקר חילקו את הילדים לשתי קבוצות, ולאחת נתנו תשבחות: אמרו להם שהם חכמים מאוד ובעלי יכולת יוצאת דופן. דווקא הילדים שלא קיבלו את החיזוקים פתרו את הפאזל במהירות ובמוטיבציה גבוהה יותר. בניגוד למה שנהוג לחשוב, התשבחות דווקא מערערות את הביטחון של הילד כי הם שמות עליו לחץ ויוצרות סיכון שיאבד את מעמדו. התשבחות גם מורידות מההתלהבות שבהצלחה, וגורמות לילד להתאמץ למען אחרים ולא למען עצמו".
קחו כמה צעדים אחרים
ד"ר לוין, שמלווה משפחות כבר 25 שנה, מצאה שהילדים שהפכו למבוגרים המאושרים והמצליחים ביותר הם אלה שהוריהם לא ביצעו עבורם משימות אותן הם מסוגלים לבצע בעצמם או כמעט מסוגלים להן.
לסקירה המלאה באתר MAKO
רוצים ילד מוצלח? תנו לו להיכשל