אגרון
|
 |
כתיבת רומן המתאר את תקופת העבדות מנקודת מבטם של העבדים היא משימה מורכבת. מה הרגישו אותם בני אדם כשנחטפו לעבדות? מה עשו כדי לשמור על צלם אנוש? כיצד התמודדו, נפשית וחברתית, עם הזוועות שהיו מנת חלקם יום־יום במטעים ובשדות? מה חשבו על הלבנים? חיי העבדות, מנקודת מבטם של העבדים, השתמרו בעיקר בגוף ובעל פה - דרך מסורות הריקוד, התיפוף, השירה וסיפורי העם.
המשך... |
> אנשים פשוטים > סיפורי התמודדות
|
 |
הביוגרפיה שחיברו שני העיתונאים הפולנים, ויטולד ברש וקשישטוף בורנטקו, המבוססת על סדרת שיחות עם אדלמן שנערכו ממש בשנים האחרונות לחייו ויצאה בפולין ב-2009, זמן קצר לפני מותו, היא שלב נוסף וחשוב באפשרות שניתנת לקוראי העברית להבין אחרת, בצורה מורכבת, פלורליסטית ומגוונת יותר את זיכרון השואה. אבל לא פחות מכך, גם להביט על מסלול חייו של אחד מגיבורי המרד שנותר לחיות בפולין.
המשך... |
> ביוגרפיות, זכרונות ותולדות חיים
|
 |
רשימות שכתב זלמן גרדובסקי בעת עבודתו בזונדרקומנדו, במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. זלמן גרדובסקי שכתב בעת עבודתו בזונדרקומנדו, במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.במהלך העבודה בלב הגיהינום התארגנה מחתרת בפלוגתו, וב-7.10.1944 פרצה במרד מזוין ופוצצה את אחד הקרמטוריומים. גרדובסקי היה ממנהיגי המרד, וכרוב המורדים נהרג במהלכו.לבד מהלחימה עסקה המחתרת בכתיבת רשימות חשאיות.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בהיסטוריה
|
 |
מי הוא מארק אדלמן? מדוע צריך לשאול בישראל שאלה כזאת על אחד המפקדים הנערצים של מרד גטו ורשה? הסיבה לכך פשוטה: אדלמן לא היה ציוני. לא היה לו מקום בסיפור ההיסטורי שבנו מייסדי מדינת ישראל - קו ישיר והכרחי מן השואה והגבורה אל הקמת המדינה כפיתרון היחיד האפשרי ליהודים. ואף שכל חבריו ופקודיו ב"אירגון היהודי הלוחם" (רובם ציונים מובהקים) נשאו את שמו בהערצה - מה בכך?
המשך... |
> ביוגרפיות, זכרונות ותולדות חיים
|
 |
האם המאבק בקהיר יסתיים ומצרים תהיה חופשייה ושלווה? או שמא מדובר בגרסה חדשה לטהרן 1979, שבה תיאוקרטיה אנטי-אמריקאית תנצח את החילוניות והחירות? יהיה אשר יהיה נתיב ההיסטוריה במצרים, השינויים האדירים בצפון אפריקה מזכירים לנו שעולמנו מתעצב על ידי הערים שלו. החלקים העניים יותר והדמוקרטיים פחות של כדור הארץ נהפכים לאורבניים יותר ויותר, ובשל כך השינוי, מלא תקווה ופחד, נהפך לבלתי נמנע.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בהיסטוריה
|
 |
במאמר הנוכחי מבקש ד"ר אברהם דורון לעסוק במקומם ובתפקידם של ילדים ובני נוער בהקשר היסטורי מוגדר, זה של המפלגה הנציונל-סוציאליסטית ותנועת הנוער שטיפחה " הנוער ההיטלראי, ההיטלריוגנד (Hitler Jugend). הנוער והאידאלים שייצג , כפי שנהגו ועוצבו ע"י הנאצים, היו רדיקליזציה מהפכנית, רעיונית ומעשית של מגמות ביקורתיות אנטי-מודרניות שניכרו כבר מראשית המאה ה-20 בתנועת הנוער הגרמנית.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בהיסטוריה
|
|
|
 |
 |
במבט לאחור |
|
 |
|