> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
כתבה אודות ההיסטוריה של מבחני יצירתיות, והחשיבות שלהם בהווה. בכתבה מרואיינים מספר אנשי מקצוע, ביניהם ג'יימס קטרל, שנשאל: "מדוע חשוב למדוד יצירתיות?". ג'יימס קטרל מדווח כי על תהליך מעניין : תלמידים בבתי הספר היסודיים הגיעו גבוה יותר במדדי היצירתיות בהשוואה לתלמידי בתי הספר התיכוניים . ההסבר שלו הוא שבתי ספר תיכוניים פועלים בגישה שחונקת את היצירתיות של התלמידים המגיעים אליהם.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
כשבית הספר "אלפא" הוקם לפני 40 שנה בטורונטו, הוא היה יוצא דופן בנוף העולמי: זה היה בית הספר הראשון שבו אין שיעורי בית, מבחנים וציונים, קבוצות הגיל היו מעורבות, וההורים היו גם המורים. כעת, חוזרים אנשי בית הספר, שעדיין עומד על תילו, לבוגריו הראשונים, כדי לראות האם הצמיח אנשים טובים יותר לעולם ההולך ומשתנה כל הזמן. כתבה מעניינת של נטעלי גבירץ.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
לקות למידה בתוך בית הספר כרוכה בכאב, באכזבה ובבלבול והיא מאתגרת שוב ושוב את עבודתינו בפרקטיקה הטיפולית והחינוכית. ניתן להבין לקות למידה גם כנובעת מתוך מערכת היחסים שבין הילד לבין המסגרת החינוכית שבתוכה הוא לומד. לטענת הפסיכולוג פלג דור חיים, הקושי המיוחד של בתי ספר בעבודתם עם בעלי לקויות למידה אינו מחויב מציאות והוא נובע לרוב מתפיסות מוטעות לגבי מערכת היחסים שבין התקין לבין הלקוי.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
ד"ר חנה דויד במאמר מצוין הסוקר את הבעייתיות באבחון ילדים מחוננים ועל הקשיים בפענוח מבחנים אלה. "במבחני אינטליגנציה סטנדרטיים יש סבירות גבוהה יותר להציג את הנבדקים כפחות אינטליגנטיים מאשר הם למעשה, הרבה יותר מהסבירות להציגם כאינטליגנטיים יותר". המאמר מבקש לתרום ליכולתם של אנשי המקצוע להציע המלצות שמתאימות יותר לצרכים הקוגניטיביים והרגשיים של הילד המחונן.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
מהי דמותו/ה של בוגר/ת מערכת החינוך בישראל? את התשובה לשאלה הזאת לא תקבלו באמצעות ממוצע מבחני הבגרות או הפסיכומטרי. גם מבחנים משווים בינלאומיים לא יעזרו. כי התשובה הזאת נלחשת מפה לאוזן, בין מרצים במוסדות להשכלה גבוהה, והיא עגומה, עגומה מאד. היא נלחשת כי הלחישה היא סוג של הכחשה, ומשום שהאמת מטלטלת מדי ובעיקר עלולה לחשוף את השקר המוסכם על יכולות הסטודנטים הישראליים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
המתנות הגדולות ביותר שילד יכול לקבל הן פתיחות ורוחב מחשבה, נדיבות לב, וניצוץ של יצירתיות. הפעילויות הכלולות בספר זה הן שיעורי חיים פשוטים ומעוררי מחשבה המבוססים על עקרונות אוניברסאליים.אפשר ללמוד כל אחד מהם עם הילד בתוך פחות מעשר דקות; כולם קלים להכנה ולהבנה; בכולם נעשה שימוש בחפצים המצויים בכל בית והם תומכים בכל אחת מההשקפות הדתיות או הרוחניות.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
הספר הוא פיתוח תכנית "על הגשר" (ד"ר גרסיאלה ספקטור-ביתן). בתוכנית נוטלים חלק מאות משתתפחם במסגרת סדנאות רב-תרבותיות, המפגישות אוכלוסיות מגוונות, קהילות עולים וותיקים, ילדים, צעירים ומבוגרים. הספר משמש מדריך לעבודה קבוצתית רב-תרבותית ומיועד למנחי קבוצות, אנשי חינוך, עובדים סוציאליים, מדריכים בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי,
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
|
 |
 |
במבט לאחור |
|
 |
|