> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
רבים ממאות הישראלים שעברו את חוויית השבי, רובם במלחמת יום כיפור, מעידים שההתמודדות עמה רק מתחילה אחרי השחרור. "הרגע של הנפילה בשבי הוא זוועתי, אבל המעבר בין השבי לחופש הוא גם לא קל נפשית". מה הופך את חוויית השבי לקשה כל כך? לדברי הפרופ' סולומון, "שבי הוא אחת החוויות האנושיות היחידות שבהן אדם אחד נמצא בשליטה מוחלטת של השני. כבוגרים אנחנו לא נמצאים אף פעם במצב כזה, שבו אנחנו תלויים לחלוטין בזולת לצרכים הכי בסיסיים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
מטרת המחקר הייתה לחשוף שני משתנים התנהגותיים של תלותיות, כפי שהם מוגדרים במונחים של אותם "חמשת הגדולים", בקרב סטודנטים לתואר ראשון. נמצא, שסטודנטים שאינם עובדים, המתגוררים עדיין בבית ההורים, היו יותר תלותיים, נוירוטיים ונעימים ופחות מוחצנים, מצפוניים (אחראיים והישגיים) ופתוחים לחוויות חדשות מאשר סטודנטים עובדים שעזבו את בית ההורים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
מחקרו של פיליפ פיליפ בריקמן משנת 1978 נתן דחיפה חזקה לתפיסה כי האושר הוא עניין של אופי ואישיות ולא של נסיבות חיים. עוד במאמר המעניין של ד"ר דב שמחון ניתן לקרוא על אושר ביולוגי - אישיות ואופי, אושר כעיבוד קוגניטיבי והמשגה המקנה לחוויות משמעות. דיון פסיכולוגי באושר וכמה מחקרים מעניינים על אושר המסירים תהליכים בחיינו ופרספקטיבות בחיים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
עד כה כמעט לא נחקרה השאלה התיאורטית על אודות מקור הבעות הפנים האוניברסליות: מולד או נלמד. דרך אחת לבחינת הסוגיה היא לחקור את הבעות הפנים של אנשים עיוורים מלידה. אם אפשר להראות כי אנשים עיוורים מלידה מפיקים אותן הבעות הפנים שמפיקים אנשים רואים באותם מצבים רגשיים, אזי תהיה זו עדות חזקה לכך שהבעות הפנים אינן נלמדות, אלא מולדות.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
.JPG) |
המחקר שעשו פסיכולוגים מאוניברסיטת מישיגן במשך שלוש שנים בדק אם וכיצד משפיע השימוש בטלפונים ניידים ומשחקי וידיאו על הישגיהם הלימודיים של ילדים בני 12. במחקר השתתפו תלמידים מ-20 בתי ספר במישיגן. מלבד סקירת ציוניהם של הילדים, בחנו החוקרים את כישוריהם בתחומי הקריאה, המתמטיקה והתפישה המרחבית. המחקר הוא חלק מפרויקט נרחב יותר של אוניברסיטת מישיגן.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
התייחסות של ההורה להיבטים רגשיים בחוויות שעובר הילד, עשויה להיות בסיס לפיתוח מודעות של הילד לרגשותיו. שיח רגשי עם ילדים יכול להתקיים כמעט בכל סיטואציה בחיי היום-יום. המבוגר הוא זה שיכול לכוון את השיחה למקומות רגשיים או להישאר בשיח היומיומי ה"רגיל". שיח רגשי ישיר מתקיים כאשר ההורה פונה ומתעניין בעולמו הרגשי של הילד, ושואל, למשל, "איך הרגשת היום בגן?, או "איך הרגשת כשיונתן קרא לך בשם גנאי?" וכו'.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
הרעיון של גילוי גנים למחלות נפש עודד חלום על עולם חדש, שבו יהיו אבחנות ברורות וחדות, מבוססות גנטית, הבנה אטיולוגית כיצד הגנים יוצרים ביוכימיה מופרעת אשר גורמת למחלות נפש וטיפול פרמקולוגי אישי, המותאם גנטית. פרופ' גוני בנימין מנסה לבדוק האם לחלום זה ביטוי מעשי בפסיכיאטריה הקלינית, בהווה או בעתיד. גם גנים שזוהו עד עכשיו כקשורים במצבים נפשיים השפיעו עליהם באחוזים בודדים בלבד.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
|
|
 |
 |
במבט לאחור |
|
 |
|