> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
עד כמה האם קשובה לבכיו של התינוק, לאיתותי המצוקה שלו? האם היא ערנית להם וממהרת להגיב? האם היא נמנעת לגשת מתוך אמונה שגויה שאם תיענה, תגרום לילד להיות מפונק ותלותי? או אולי אין היא שומעת כלל את הבכי משום שהיא מרוכזת בעצמה ובמצוקותיה וחוֹוה את האימהוּת כנטל כבד מנשוא? ספרו החשוב של פרופסור ג'ון בולבי תורגם לאחרונה לעברית. הוצאת עם עובד .
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
המאמר מציע מודל להתערבות טיפולית בילדים שאינם פנויים רגשית ללמידה, המבוסס על רעיון הגמישות הפסיכולוגית. רעיון זה נמצא בלב מודל חדשני שהתפתח כחלק מהגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי: טיפול בקבלה ובמחויבות (ACT). בתחילה מציגים המחברים את הפנומנולוגיה של חוסר פניות רגשית ללמידה, ולאחר מכן הם ממשיגים את התופעה בעזרת התהליכים הפסיכולוגיים אשר מרכיבים את מודל הגמישות ..
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
הורות היא שלב התפתחותי מרכזי שבו אב ואם נדרשים ליכולות כגון ארגון, תיווך, הכלה, נתינה והקשבה. אנשים עם הפרעת קשב או לקויות למידה משמעותיות עלולים להתקשות בתפקודים שונים שעשויים להשפיע על יכולות אלה. במאמר זה מוצג מודל עבודה שפותח עבור הורים בעלי הפרעות קשב או לקויות למידה, במטרה לשפר ולטפח את חוויית ההורות ואת התפקוד ההורי. ד"ר דרור אורן וסמדר זהר
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
רבים עסקו בסוגיית הקשב על היבטיה השונים ומתוך מצוקת התלמידים והשטח. נראה כי לרוב הפתרון האולטימטיבי הינו הפנייה לנוירולוג או לפסיכיאטר לשם הבחנת בעיית קשב וריכוז על בסיס נוירולוגי, זאת מתוך חשד לקיומה של בעיה במערכת העצבים שלא מאפשרת לילד את הפניות, הריכוז והרגיעה. אך מה עם אותם ילדים שהטיפול הפסיכיאטרי או הנוירולוגי לא עונה על צרכיהם? מה עם אותם ילדים שהטיפול התרופתי לא מסייע להם?
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
חנה גרפי-פישר מציגה בספר זה פרדיגמה רגשית אשר בה גיל החביון ודחייה חברתית אינם נפרדים ונבדלים זה מזה, שכן הדחייה החברתית הנה אינהרנטית בשלב ההתפתחותי של גיל החביון. על פי פרדיגמה זו, בשלב ההתפתחותי של גיל החביון מתחוללת התפתחות פנים-נפשית בעלת משמעות. פגיעה, חסך או שבר רגשי בשלבי התפתחותו הרגשית הקודמים של הילד עלולים לגרום לשיבוש ההתפתחות הרגשית בגיל החביון..
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
משחקי הדמיון של ילדים הם אמצעי ההבעה והתקשורת העיקרי העומד לרשותם. חשיבותם להתפתחות הילד ולאיכות תפקודו במישורים הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי רבה ביותר. משחק הדמיון מהווה כלי עיקרי בחינוך בגיל הרך ובטיפול בילדים. ספר פורץ דרך זה המבוסס על סקירה מקיפה של הספרות הרלוונטית ועל ניסיונו רב השנים של המחבר בוחן את משחקי הדמיון מן הזוויות ההתפתחותית, הרגשית, התקשורתית-חברתית והבין-תרבותית.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
 |
גורמים רבים הוצעו בעבר על מנת להסביר מה מביא לתופעה של דחייה חברתית בגילאי בית הספר, אולם הממצאים במחקר אינם חד משמעיים. במאמר זה מוצע מודל על פיו דחייה חברתית היא תוצאה של קושי בהתאמה לנורמות הכיתה, הנגרם בשל התפתחות לא תקינה של העצמי. המחברת מתארת ומדגימה בעזרת תיאורי מקרה את הקונפליקטים עמם הילד צריך להתמודד בגיל החביון. היא מסבירה את מקומם המרכזי של הנורמות החברתיות בגיל זה, ואת תפקידן ההתפתחותי כגורם המסייע לתהליך ההיפרדות והגיבוש העצמי.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
|
|
|
 |
 |
במבט לאחור |
|
 |
|