מוצא המוסר מהקוף
מקור וקרדיט : עיתון "הארץ"
הייתכן שההתנהגות שפיתחו בעלי חיים חברתיים היא הבסיס שממנו צמח המוסר האנושי? כך סבור הפסיכולוג האמריקאי ג'ונתן הייט, שגם מוצא הבדלים בין האינטואיציות המוסריות של שמרנים וליברלים.
בסדרת מאמרים ובספר שהתפרסם באחרונה בשם "הנחת האושר" -The Happiness Hypothesis , פורש ג'ונתן הייט, פסיכולוג של המוסר מאוניברסיטת וירג'יניה, תפישה אבולוציונית נרחבת של המוסריות, כולל אופני הופעתה בדת ובפוליטיקה.
חמש מערכות המוסר, סבור הייט, הן מנגנונים פסיכולוגיים מולדים המאפשרים לילדים לקלוט ערכים מסוימים. מכיוון שהערכים הללו הם נרכשים, עשוי המוסר ללבוש פנים שונות לחלוטין בתרבויות שונות, אך הוא ימשיך למלא את תפקידו העיקרי - ריסון האנוכיות. בחברות מערביות ממוקדים הערכים המרכיבים את המוסר בהגנה על האינדיווידואל באמצעות הדרישה להעניק יחס הוגן לכל הפרטים. חברות אלה מאופיינות ביתר יצירתיות אבל בצייתנות פחותה. בחברות רבות אחרות "האנוכיות מדוכאת בעזרת מנהגים, טקסים וסיפורים העוזרים לאדם לפעול בשיתוף עם הישות החברתית הרחבה יותר", אומר הייט.
הייט מודע לכך שבני אדם רבים, בהם "הדיסציפלינה, ההומוגנית מבחינה פוליטית, של הפסיכולוגיה", מזהים מוסר עם צדק, זכויות ורווחת הפרט, ומבטלים את כל השאר כמוסכמות חברתיות ותו לא. אבל בחברות רבות אחרות נאמנות, כיבוד סמכות וקדושה נחשבים לקונספטים מוסריים - ועובדה זו מצדיקה לדעתו ראייה רחבה יותר של מושג המוסר.
להמשך המאמר בעיתון "הארץ" ...