הנושאים הראשיים שבהם עוסק הספר הם יחסי בנות ואמהות; אהבה, מיניות ונישואים; אידיאל ההקרבה-העצמית ומאזוכיזם נשי; והחינוך למוסר-עבודה המרתיע מפני הנאה.
נושאים אלה נחקרים לאור אגדות פופולריות ורבות-השפעה כמו "לכלוכית", "שלגיה", "כיפה אדומה", "היפהפייה הנרדמת", "בת-הים הקטנה", ועוד. הדיון נתמך בעדויות מתוך מאות מחקרים היסטוריים, סוציולוגיים ופסיכולוגיים.
שני הטיעונים המרכזיים של התפוח המורעל הם:
א. החינוך המסורתי המחשל, העומד מאחורי הפופולריות המתמשכת של האגדות . תוצאותיו של חינוך זה מיוצגות בעלילות של הפקרת ילדים ביער ("שלגיה", "עמי ותמי";) , של קיפאון דמוי-מוות של נערות מתבגרות ("היפהפייה הנרדמת", "שלגיה"); או של ילדים הנענשים באכזריות על כל 'כניעה לפיתויים' ("כיפה אדומה", "שלגיה", "עמי ותמי").
ב. האגדות התמימות-לכאורה תורמות בעצמן לשטיפת-המוח התרבותית, שמחדירה לבנות מסרים מזיקים ואידיאלים מסרסים: אזהרות נגד הסתמכות על שיפוט עצמאי, המלצות על התבטלות-עצמית למען האהבה, תביעות לדיכוי ספונטניות מחפשת-סיפוקים, ועוד.
עוד באתר טקסט
איסוף ועיבוד: נעמי גלאור , עורכת תוכן , פרויקט הגורם האנושי