מה משפיע על הצלחה בלימודים אצל תלמידי חטיבות ביניים ותיכון, תכונות אישיות או רמת ה-IQ של התלמידים ? כדי לענות על שאלה זו חקרו הפסיכולוגים האמריקאיים Duckworth and Seligman מחקר במשך שנתיים בחטיבות ביניים בארה"ב. הממצאים שלהם מלמדים כי באופן משמעותי למשמעת עצמית יש השפעה הרבה יותר על הישגים בלימודים מאשר רמת ה-IQ של הילד. מבחינת כלי המחקר השתמשו החוקרים בכל חמשת הכלים הפסיכולוגיים התקפים להערכת משמעת עצמית אצל ילדים ואנשים כאשר כל חמשת השאלונים ניתנו בתחילת הלימודים כל שנה וגם בהמשך. עוד נמצא כי לתלמידים בעלי משמעת עצמית היו ציונים הרבה יותר גבוהים מאשר לתלמידים בעלי IQ גבוה וממצא זה נמצא כתקף לכל אורך שנת הלימודים .