הבזקים

חוקרים מצאו שבמהלך אימון גופני משתחררות לזרם הדם שלפוחיות שיודעות להגיע לכבד ולאותת לו להתניע את חילוף החומרים ולהגביר את ייצור האנרגיה

פעילות גופנית 6

מחקר: כיצד מחזור הדם משתנה בעת פעילות גופנית

גורם מפרסם: עיתון "הארץ"
מחבר: גרטשן ריינולדס, ניו יורק טיימס
תאריך: 28.04.2018

מחקר: כיצד מחזור הדם משתנה בעת פעילות גופנית

גרטשן ריינולדס, ניו יורק טיימס

בעת פעילות גופנית חלקים בגופנו המרוחקים זה מזה כנראה מתקשרים באמצעות שלפוחיות זעירות מלאות בחלבונים. הן נעות בנחישות דרך מחזור הדם מתא אחד למשנהו - נושאות מסרים ביוכימיים דחופים. כך עולה ממחקר חדש וחשוב שעוסק בביולוגיה של הפעילות הגופנית, אשר התפרסם בחודש שעבר בכתב העת Cell Metabolism. הוא מסייע להבהיר כמה מהשפעותיה הבריאותיות ומעיד עד כמה רבה מורכבותה הפיזיולוגית.

זמן רב חושדים חוקרים שהאיברים הפנימיים מקיימים קשרים סבוכים כמו ילדים בכיתה ח'. הם סבורים שבתנאים המתאימים תאי שומן מפטפטים עם תאי שריר, אלו מתלחשים עם תאי מוח וכולם מתים להתיידד עם הכבד. האינטראקציות הללו שכיחות במיוחד בעת פעילות גופנית, כשהתנועה המתמשכת דורשת תיאום מורכב בין מערכות רבות בגוף, ובהן כאלו המייצרות אנרגיה תאית.

באחרונה החלה קבוצת חוקרים בינלאומית ממכון המחקר הרפואי Garvan בסידני אוסטרליה וממוסדות נוספים לבדוק את מעורבותן של שלפוחיות קטנות בתהליך; מדובר בכדוריות מיקרוסקופיות בתוך תאי הגוף. פעם היה מקובל לחשוב שהן משתחררות לתוך מחזור הדם עם אשפה תאית בתוכן. אך כעת חוקרים יודעים שהן יכולות להכיל גם חומרים מועילים, למשל חומר גנטי וחלבונים שמעבירים מסרים ביוכימיים בין התאים. חוקרים משערים שהאימון הגופני גורם לעלייה מהירה בכמותן של שלפוחיות אלה.

ואולם רעיון זה נשאר בגדר השערה עד המחקר הנוכחי. במסגרתו בדקו החוקרים את דמם של מתאמנים - 11 גברים בריאים - בטכנולוגיות חדשות. בשלב ראשון הם החדירו צינוריות לירכיהם ושאבו דם מעורקיהן. לאחר מכן ביקשו מהם לרכוב על אופני כושר נייחים במשך שעה, בקצב הולך וגדל, והמשיכו לשאוב דם. בשלב הבא נחו המתאמנים במשך ארבע שעות, ולאחר מכן שאבו מהם החוקרים עוד דם. בשלב זה הם מדדו בטכניקות דגימה חדשות ומתוחכמות את כמות השלפוחיות והחלבונים בכל דגימות הדם, שכאמור נלקחו לפני האימון, במהלכו ואחריו. הם גילו הבדלים משמעותיים ביניהן; יותר מ-300 סוגים של שלפוחיות, שחלבונים בתוכן, השתחררו לזרם הדם בעת האימון. רובן נעלמו אחרי ארבע שעות מנוחה.

החוקרים גילו שפעילות גופנית מעודדת שחרור של שלפוחיות שאיכשהו יודעות להגיע לכבד, לאותת לו להגביר את ייצור האנרגיה וליצור השפעה ביולוגית מערכתית. "המחקר הזה מגלה מורכבות עצומה בזרם הדם בעת פעילות גופנית, שאולי לא הערכנו אותה כראוי קודם לכן", אומר ד"ר מרטין וייטהאם, ביולוג במכון גרוואן ואחד ממובילי המחקר. המחקר גם מספק תובנות חדשות על האופן שבו פעילות גופנית משפיעה עמוקות על חילוף החומרים, מציין וייטהאם. לפני כן למשל לא היה ברור כיצד הכבד יודע שהגוף כולו מתכונן לאימון וזקוק לאנרגיה

למאמר המלא

1.  ישר כח
לכתבה זו התפרסמה תגובה אחת.
הרשמה ללקט