ד"ר גבריאל בוקובזה
הפסיכולוגיה המחקרית הוכיחה באמצעות שיטות מקוריות שמערכות הנפש הבסיסיות מתפקדות כבר לאחר הלידה, והתינוק בא לעולם מוכן ללמוד את סביבתו החדשה וליצור קשר עם בני האדם הקרובים לו. שינוי סביבת התינוק בצורה מסוימת וצפייה בתגובותיו, הצגת כמה גירויים בבת אחת כדי לקבוע אם התינוק מביט באחד מהם למשך זמן ארוך יותר (מה שמצביע על כך שהוא מבדיל ביניהם), מעקב אלקטרוני אחר תנועת עיניו (מה שעשוי ללמד על העדפה של אובייקט אחד על פני אחר) הם כמה מהטכניקות האלגנטיות שפותחו למטרה זו.
התוצאה של המחקר הרב בתחום היא תפישה חדשה של הילוד, שמכירה ביכולותיו הרגשיות, הקוגניטיביות והחברתיות. מדובר בתפקוד ראשוני ומתפתח, אך בעל משמעות רבה.
הפסיכולוגיה הקלינית וההתפתחותית, ובעקבותיהן הפסיכיאטריה, הושפעו מאוד מן המחקרים והתובנות הללו, והחלו לראות בילוד אובייקט טיפולי. הספר שלפנינו מסכם חלק גדול מהידע בתחום, ובמגוון רחב של נושאים. לכותבות חשוב להגיש לקורא ידע מדעי עדכני ולהדגיש מבחינה עקרונית את החשיבות שהן מייחסות לטיפול בילדים בגיל מוקדם כל כך. לספר כמה יתרונות. ראשית, השילוב שהוא מציג בין תיאור מחקרי, קליני ותיאורטי של התופעות משמעותי ביותר ומעניק לקורא הבנה מעמיקה של התסמינים ושל כמה מגורמיהם האפשריים. שנית, הפירוט של יותר מתריסר תופעות קליניות ושל דרכי הטיפול בהן מדגים היטב את רוחב היריעה של תחום הפרעות הנפש בשנים הראשונות לחיים ואת חשיבותו. לבסוף, שיבוץ מקצת התופעות בהקשר המקומי הוא בונוס מיוחד, שכן ספרים רבים בנושא נכתבים בארצות רחוקות ולעתים אינם ניתנים לתרגום וליישום בזמן ובמרחב הישראליים.
למאמר של הפסיכולוג ד"ר גבריאל בוקובזה
המצוקות הנפשיות של התינוקות