מורים ביסודיים יכולים לסייע בגילוי מוקדם של בעיות נפשיות אצל גילאי 12-6, ואף למנוע התפתחות בעיות התנהגות. זו מסקנת מחקר שנערך בבית-הספר לבריאות הציבור, באוניברסיטת Queenslcence, אוסטרליה. ד"ר יאן ניקולסון, מראשי המחקר טוען כי ילדים שחשופים לקונפליקטים במשפחה, או לשינוי במבנה התא המשפחתי וסובלים מתנאי מחסור, הם ברמת סיכון גבוהה לפיתוח תופעות כמו דיכאון וחרדה.
מורים, מדגיש ניקולסון, יכולים לזהות בקלות ובבירור גורמי סיכון חיצוניים, לרבות מצב סוציו-אקונומי בבית, סטטוס משפחתי חריג, גירושין, מעבר לדירה אחרת או מוות במשפחה. אולם, יותר קשה בהרבה, לזהות גורמי סיכון סמויים ובתוכם, הורות לקויה, חסך רגשי, אלימות פיזית או מילולית ושימוש בסמים.
המחקר נועד לסייע בפיתוח מערכת אבחון מדויקת ככל האפשר, שמותאמת למערכת הבית-ספרית.